Tanım gereği motokros, insan yapımı engeller ve atlamalardan oluşan doğal bir pistte gerçekleşen kapalı devre, arazi dışı bir motor sporudur; Tasarımın kendisi de yükseklik değişiklikleri, arazi ve ayırt edici özellikler için manzaradan yararlanıyor.
Grand Prix’de her sınıfın sürücüleri iki adet 30 dakikalık ve 2 turluk moto yarışı tamamlar; kazanana 25 puan verilir ve 20. sıra için bir puana inilir. Her iki yarışın sıralamaları genel bir sonuç için birleştirilir. İki sürücünün puanlarının eşit olması durumunda ikinci yarış sıralaması son sıralamanın sırasını belirler. Normalde mart ayından eylül ayına kadar süren sezon sonunda, en yüksek puana sahip sürücü dünya şampiyonu olur.
Motokros, diğer motosiklet sporlarının çoğuna göre doğrudan makine performansından ziyade sürücünün becerisine ve kondisyonuna daha fazla önem verir. Tabii ki, sürücünün tarzına göre tasarlanmış, harika yol tutuşu ve süspansiyona sahip, iyi ayarlanmış bir makine Grand Prix başarısı için çok önemlidir, ancak bu çoğunlukla sürücünün tekniğine, kondisyonuna ve fiziksel ve zihinsel gücüne bağlıdır.
FIM Motokros Dünya Şampiyonası dünyadaki en çeşitli motokros serisidir. Onlarca yıldır var olan klasik eski tarz pistlerden büyük atlamalar, dalgalar ve zamanlama bölümleri içeren daha modern pistlere kadar insanoğlunun bildiği her pist stilini kapsar.
Yirmi rauntluk seri boyunca sürücüler her türlü arazide test ediliyor. Belçika ve Hollanda gibi dipsiz kumlardan Fransa’nın kaya gibi sert topraklarına kadar, yarışan tüm sürücüler, özellikle pistin durumunun hava koşullarından etkilendiği günlerde, güçlü bir uyum sağlama yeteneğine sahip, çevik olmalıdır.
Grand Prix yarışları genellikle Pazar günü yapılır, antrenman seansları ve sıralama yarışları ise Cumartesi günü yapılır. Eleme Yarışındaki sınıflandırma kapı seçimi sırasını belirler. Sürücüler yarışa tek bir sıra halinde başlarlar ve Sıralama Yarışını kazanan sürücü ilk önce kapısını seçer, ardından ikinci sırada yer alan sürücü gelir ve bu şekilde devam eder. Kapı bir anda düşüyor ve güçlü bir motor ve %100 çekiş gücüyle birlikte en hızlı tepkiyi veren kişi, birinci virajda diğer 39 sürücüyü kıl payı geride bırakacak.
Her giriş listesinde puan için yarışan 40 bisikletçi görülüyor. Sürücülerin çoğu kalıcı olarak kayıtlı yarışmacılardır ve her grand prix’in yerel federasyonu, dünyanın en iyilerine karşı şansını denemek için bir avuç en iyi bölgesel ismi aday gösterebilmektedir.
Sezon sonunda yılın büyük finali genellikle her ülkeden en hızlı üç sürücünün ülkelerinin gururu için yarıştığı ‘Ulusların Motokrosu’ olur. Bu toplantı dünya şampiyonasının bir parçası olmasa da, hem taraftarlar hem de sürücüler arasında son derece popüler olan ve 80.000’e yakın kalabalığın ilgisini çeken, takvimdeki en prestijli etkinliklerden biri olmaya devam ediyor.